Першочергові заходи збереження централізованного теплопостачання в Україні

 1 598
Об'єднання в цьому році двох конференцій - ХХV міжнародної конференції «Проблеми екології і експлуатації об’єктів енергетики» та ІХ конференції «Енергетичний аудит, енергетичний менеджмент, енергоефективні проекти».

Більш ніж 130 фахівців - представники ВР України, проекту USAID (США) «Муніципальна енергетична реформа в Україні», керівники теплопостачальних підприємств та ТЕЦ основних великих міст України, професори, завідуючі профільними кафедрами політехнічних університетів, фахівці профільних наукових установ, в тому числі НАН України, представники українських та міжнародних виробників енергетичного обладнання тощо, – дійшли конкретних рішень для реформування теплоенергетичного комплексу України.

Рішення конференції

Державний та регіональні енергобаланси

  • При формуванні енергоефективних стратегій у формі державних та регіональних програм розвитку необхідно, в першу чергу, орієнтуватися на визначеність первинної енергії (баланс копалин, місцеві ресурси, що можуть взаємозамінюватись) та екологічні вимоги та стандарти, закріплені у регуляторних документах Європейського Союзу.
  • Необхідно розробити та внести до ВР України Закон, який дозволятиме експортувати регіональні енергоресурси тільки після задоволення потреб у цих ресурсах місцевих мешканців за пільговою ціною, що не перевищує собівартості та прибутку у 10%.
  • Розробити та зробити обов’язковими регіональні енергобаланси. Місцевими паливами для України є не тільки деревина, а й природний газ, нафта, вугілля, торф, побутові відходи і навіть електроенергія.
Магера Юрій Михайлович
Магера Юрій Михайлович, ПАТ «Київенерго» Фото: ОВВК

Щодо технічної політики

Мінрегіонбуд втратив функцію формування технічної політики в галузі централізованого теплопостачання. В плануванні відсутня інженерна компонента, тобто співставні розрахунки варіантів перед прийняттям технічних рішень. За модернізацію систем платять міста, тобто сьогодні Мери фактично вирішують технічну політику. Якщо для великих міст це можливо, то малі міста не мають для такого вирішення спеціалістів відповідної кваліфікації.

  • Необхідно прийняти концепцію розвитку систем теплопостачання для кожного міста. Є 3 основних варіанти: максимальна централізація, помірна централізація на основі котельних потужністю 18‑24 МВт (на прикладі Європи) та децентралізація.
  • Доцільно повернути обласні об’єднання і, в першу чергу, не дати розпастись тим, що ще збереглись.
  • Доцільно зберегти обласне об’єднання теплопостачальних підприємств Донецької області як необхідне на цей час на підконтрольній Україні території, а потім як одну з ключових структур для відновлення Українського Донбасу.
  • Для координації технічної політики, розробки та втілення Регіональних програм зі зменшення газової залежності доцільно створити Національний науково-координаційний енергетичний центр РНБО, Кабінету Міністрів України та Національної академії наук України, а також підписати Меморандум про співпрацю з цих питань між Мінрегіонбудом та НАН України, та повернути кошти на науку у галузеві міністерства.

Збереження централізованого теплопостачання

На цей час частка централізованого теплопостачання в Україні становить 60% і є такою, як у Латвії, Данії чи Литві. Тобто відбувається планове знищення систем централізованого теплопостачання через нестаток коштів для їх утримання і реновації. Біля 10‑15% систем вже втрачено.

  • Необхідно покласти відповідальність на Мера міста за комунальне майно, яке він має прийняти від попередника – протяжність комунальних тепломереж, кількість котлів, тощо, а потім передати наступнику. В такому разі Мер буде намагатися не втратити це майно у свою каденцію.
  • Органи державної влади та місцевого самоврядування у зв’язку з обмеженим терміном дії своїх повноважень не зацікавлені у затвердженні та виконанні довгострокових загальнодержавних та регіональних програм з енергоефективності. Тому необхідно на законодавчому рівні передбачити механізм, який сприятиме розробленню ефективних програм, визначенню конкретних етапів реалізації з зазначенням необхідних проміжних результатів, контролю за досягненням таких проміжних результатів та перегляду, у разі необхідності, як запланованих показників, так і самих програм.
  • Розвиток систем централізованого теплопостачання відсутній, іде стагнація. Номінальне зростання відбувається за рахунок заявленого до підключення навантаження. Необхідно впровадити оплату за заявлене до підключення навантаження, що значно зменшить витрати підприємств теплопостачання.
  • Зважаючи на те, що 3% опалювальних котлів великої потужності забезпечують 70% обсягів теплопостачання в Країні, і їх ремонт в невеликих містах співставний з обсягом місцевого бюджету, вважаємо за доцільне передати їх на балансоутримання спеціальному державному підприємству (можливо, при Мінрегіонбуді), залишивши 97% котлів у комунальній власності.
  • Для виконання зобов’язань за Угодою про асоціацію з ЄС розробити базові лінії викидів парникових газів для підприємств комунального господарства в рамках Директиви 2003/87/ЄС та розробити першочергові заходи зі зниження викидів оксидів азоту згідно Директиви 2010/75/ЄС.
Андрєєв Сергій Юрійович
Андрєєв Сергій Юрійович, КП «Харківські теплові мережі» Фото: ОВВК

Залучення скидного енергопотенціалу

  • З метою заохочення промислових підприємств у використанні скидних енергоресурсів для теплопостачання міст, ввести штрафні санкції за знищення енергопотенціалу, придатного для теплозабезпечення мешканців у обсязі вартості природного газу, із якого можливо виробити еквівалентну кількість теплоти.

Теплоенергетичне обладнання

  • Підтримка національного виробника
    Забезпечити пріоритет національних виробників енергетичного обладнання (при технічній підтримці імпортного, в першу чергу масово ввезених світових брендів). Це дозволить завантажити заводи, створити робочі місця.
  • Уніфікація котлів та пальників
    На основі відбору пропозицій забезпечити уніфікацію типів котлів, пальників тощо, які плануються до встановлення, потужністю до 3,15 МВт. Таких котлів експлуатується більше 70 тисяч одиниць, і відсутність уніфікації потребує великих коштів на їх утримання (запасні частини тощо). Це можливо реалізувати через управління єдиного замовника.
  • Утилізація теплоти
    За котлами потужністю від 6 МВт і більше доцільно встановлювати утилізатори теплоти. Підготовлена Програма встановлення біля 4000 утилізаторів за котлами комунального теплопостачання. Втілення Програми забезпечить економію газу біля 0,5 млрд м³/рік і має окупність біля 2 років. Програма передана до Державного агентства з енергоефективності.
  • Використання біомаси
    Для використання біомаси доцільно в містах встановити міні ТЕЦ потужністю не менше 10 МВт (досвід Литви), і тільки в разі, якщо ще залишився ресурс палива, встановлювати опалювальні малі котли на трісці.
Сігал Олександр Ісакович
Сігал Олександр Ісакович, Інститут промислової екології Фото: ОВВК

Щодо тарифної політики

Для забезпечення сталого розвитку теплоенергетичної галузі та недопущення кризових явищ, необхідно:

  • НКРЕКП встановити економічно обґрунтований рівень тарифів з урахуванням фактичних витрат теплопостачальних підприємств на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, централізоване опалення та гаряче водопостачання, з урахуванням фактичних втрат теплової енергії при транспортуванні, втрат води в гарячоводних системах, а також інфляційних процесів, що відбуваються в країні;
  • розробити та подати до ВР України Закон щодо введення мораторію на застосування штрафних санкцій НАК «Нафтогаз України» до теплопостачальних підприємств за газові борги, що виникли в результаті несвоєчасних розрахунків споживачів за теплову енергію;
  • розробити нормативну базу для впровадження стимулюючого тарифооутворення в виробництві та транспортуванні теплової енергії, з метою створення передумов для інвестування в оновлення основних фондів теплопостачальних підприємств.

Щодо закону про ЖКГ

  • Розробити та подати до ВРУ проект Закону про ЖКГ, який регламентує принципи господарських відносин, з посиленням рівня відповідальності споживачів послуг для збалансування відповідальності енергопостачальник – виконавець послуг – споживач
  • Привести Правила надання послуг централізованого опалення, гарячого і холодного водопостачання та водовідведення, а також Типові договори, затверджені постановою КМУ від 21.07.2005 №630, у відповідність до Закону України «Про житлово-комунальні послуги»

Першочергові заходи для котлів великої потужності

  • Встановити пальники малого газу на низькому тиску задля запобігання зупинки обладнання при падінні тиску газу в мережі; запропоновані Інститутом газу НАН України.
  • Встановити системи контролю кисню в газах, що відходять – для оптимізації процесу спалення при зниженні калорійності газу.
  • Встановити утилізатори теплоти для підвищення/відновлення КВП (ККД) на фізично застарілих котлах.
Учасники конференцій
Учасники ХХV міжнародної конференції «Проблеми екології і експлуатації об’єктів енергетики» та ІХ конференції «Енергетичний аудит, ен Фото: ОВВК

ТЕЦ на ТПВ

  • В Україні щорічно утворюється біля 14 млн т твердих побутових відходів (ТПВ). Їх теплотворна здатність дорівнює 8‑11 МДж/кг. Використання їх енергетичного потенціалу через впровадження ТЕЦ на ТПВ дозволить прискорити вирішення енергетичних, екологічних та соціальних проблем.
  • Доцільно залучити інвестиції для будівництва ТЕЦ на ТПВ у всіх містах України з чисельністю населення більше 700 тис. осіб, що дозволить заощадити до 0,5 млрд м³/рік природного газу. Строк окупності ТЕЦ на ТПВ біля 8 років.

«Зелений» тариф для ТПВ

  • Вдосконалити тарифну політику з наданням «зеленого» тарифу виробництву теплової енергії з ТПВ для запобігання вивозу ТПВ на полігони та смітники.
  • Дати можливість підприємствам працювати використовуючи тарифоутворення згідно Постанови КМУ від 09.07.2014р. №293 «Про стимулювання заміщення природного газу у сфері теплопостачання» та від 10.09.2014р. №453 «Про стимулювання заміщення природного газу під час виробництва теплової енергії для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів».

Концепція гібридного теплопостачання України

  • Використання профіциту електричної енергії у нічний період шляхом об’єднання традиційного централізованого теплопостачання на природному газі у денний період з електропідігрівом на котельнях зворотної мережної води у нічний період дає економію природного газу – 1,5…3 млрд м³
Знайдіть всі свої архітектурні рішення через TRUBA.ua: Натисніть тут щоб зареєструватися. Ви виробник і хочете налагодити контакт з клієнтами? Натисніть сюди.

Нове та найкраще

Теплоізоляція